Cerita Wayang (Bima Bungkus)
Wayang yaiku sawijining wujud seni pertunjukan kang
awujud drama kang khas. Seni kang kamot
sajroning pertunjukan iki yaiku : seni swara, seni sastra, seni musik, seni
tutur, seni lukis, lan sapanunggalane. Dene ana sawetara pihak kang duwe
panganggep menawa pertunjukan wayang ora mung kesenian, nanging ngemot
pralambang. Saora-orane wiwit abad kaping 19 nganti saiki, wayang wis dadi
sasaran kajian lan didiskripsekake dening para ahli.
Wayang akeh banget jenise minangka kesenian rakyat utawa
kraton, ana wayang glek kang kagawe saka kayu, ana wayang kulit kagawe saka
kulit, wayang klithik kagawe saka kayu, wayang beber digambar ana ing kertas
utawa kulit lan sapiturute. Sumbere crita saka Ramayana lan Mahabarata, crita-crita
Menak, crita-crita Panji, syair-syair kepahlawanan utawa kreasi anyar kang
nyritakake prastawa-prastawa anyar.
Saliyane kuwi werna-wernaning wayang iku uga ana kang
sinebut wayang wong, kang dipragakake dening uwong, lan wis ana wiwit abad
kaping 18. Wayang iki entuk sambutan kang apik saka masyarakat, mula ing jaman
sateruse ketok akeh perkumpulan wayang wong. Ing pungkasaning jaman saiki wis
akeh museum wayang antarane ing Jakarta lan Ngayogyakarta. Sawetara panaliten
nyimpulake, wayang minangka sarana nggambarake alam pikirane piyayi Jawa kang
dualistik. Ana rong prekara, pihak utawa klompok kang ora cocok, beda, antarane
apik lan ala, babagan lair lan batin, alus lan kasar, Pandawa lan Kurawa.
Kalorone nyawiji ana sajrone manungsa kanggo nggoleki keseimbangan. Wayang uga
dadi sarana ngendhaleni sosial, umpamane kanthi kritik sosial kang diwujudake
lumantar banyolan.
Crita wayang iku duwe struktur formal. Struktur kuwi
kedadeyan saka unsur-unsur kang padha gayut antarane siji lan sijine.
Unsur-unsur yaiku tokoh, watak,alur, tema, latar, lakon, pesen kang kamot,
pitutur (pesan moral) kang kakandhut sajroning crita wayang.
Unsur
crita wayang
Unsur-unsur
pembangun crita wayang iku padha karo unsur-unsur crita liyane, yaiku tema,
latar/setting, penokohan, alur, pesen, punjering crita/sudut pandang,
lan konflik, wos surasane crita, lan gawe ringkesan.
BIMA BUNGKUS
Jejer Ngastina.
Duhkitaning Prabu Pandu lan Dewi Kunti jalaran lahire ponang jabang bayi kang
awujud bungkus. Tan ana sanjata kang tumawa kanggo mbedah bungkus. Kurawa uga
melu cawe-cawe arsa mecah bungkus, sanadyan amung lelamisan, bakune arsa
nyirnaake si bungkus. Wisiking dewa sang bungkus den bucal ing alas
Krendawahana..
Ing pertapan Wukir
Retawu Bagawan Abiyasa kasowanan Raden Permadi kang kaderekaken repat
punakawan.
“Kanjeng Eyang,
kadi pundi nasibipun Kakang Bungkus, sampun sawetawis warsa mboten wonten
suraos ingkang sae, bab menika Eyaang, andadosaken duhkitaning Kanjeng Ibu
Kunti…”
Tartamtu Sang
Winasis kang pancen luber ing pambudi sampun pirsa apa kang dadi lakon.
“Putuku nggeeer,
Permadi, mangertiya jer kakangmu nembe nglakoni karmane, ing tembe kakangmu Si
Bungkus bakal dadi satriya utama, lan bakal oleh apa kang sinebut wahyu jati…”
Ing Suralaya,
Batara Guru nimbali Gajahsena, putra sang batara kang awujud gajah, kinen mecah
si bungkus saengga dadi sejatining manungsa. Sang Guru ugi angutus Dewi Umayi
kinen nggladhi kawruh babagan kautaman marang si bungkus.
Purna anggennya
peparing ajaran marang si bungkus, Dewi Umayi aparing busana arupa cawat bang
bintulu abrit, ireng, kuning, putih, pupuk, sumping, gelang, porong, lan kuku
Pancanaka.
Salajengipun,
Gajahsena mbuka bungkus. Pecahing bungkus dados sapatemon kekalihipun, kagyat
dados lan perangipun. Binanting sang Gajahsena. Sirna jasad sang gajah. Roh lan
daya kekiyatanipun manjing jroning angga sang bungkus.
Praptene Betara
Narada
Si Bungkus tumakon
marang Sang Kabayandewa, “Heemmm, aku iki sopoh?”
“Perkencong,
perkencong waru doyong, ngger, sira kuwi sejatine putra kapindho ratu ing
Amarta Prabu Pandudewanata. Sira lahir awujud bungkus, lan kersaning dewa sira
kudu dadi satriya utama…, lan sira tak paringi tetenger Bratasena ya ngger…”
Rawuhipun Ratu saking Tasikmadu kang nyuwun senjata pitulungan marang Bratasena kinen nyirnakaken raja raseksa aran Kala Dahana, Patih Kala Bantala, Kala Maruta lan Kala Ranu. Para raseksa sirna. Sekakawan kekiatan saking raseksi wau nyawiji marang Raden Bratasena, inggih punika kekiatan Geni, Lemah, Angin lan Banyu.
Komentar
Posting Komentar